Hola kedves blogolvasók! Ma ismét itt vagyok pár érdekes hírrel. Először is egy kis összefoglalót olvashattok 2008 érdekes tudományos áttöréseiről, majd kiderül, hogy a cápák nem is olyan veszélyesek. A végére pedig egy képet hoztam, érdekes… Jó olvasást!
A világ első kereskedelmi űrkikötője
Az amerikai repülési hatóság, a Federal Aviation Administration megadta a működési engedélyt a világ első, kereskedelmi célű űrkikötője számára. A Spaceport America Új-Mexikóban épülhet, s az okirat értelmében vízszintesen és függőlegesen felszálló űrjárművek indítására egyaránt lehetőséget kapott. Az NMSA ügyvezető igazgatója, Steven Landeene a Discoverynek nyilatkozva elmondta, a munkálatok 2009 első negyedévében kezdődnek, s 2010 végére már el is készülhetnek a terminál épülete, valamint a hangárok. A kalandvágyó – és tehetős – utasok a SpaceShipTwo nevű, többször is felhasználható űrjármű fedélzetén repülhetnek a kozmoszba. Egy túra 200 000 dollárba kerül majd, ezért az összegért pedig 100 kilométeres magasságba viszik fel az űrturistákat, akik 3-4 percen át élvezhetik a súlytalanságot. A VG egyelőre évi 500 utasra számít.
Támadnak a repülő robotok
A Chicago Tribune értesülései szerint amerikai légierő kutatólaboratóriumában (U.S. Air Force Research Laboratory) egy új típusú felderítésre, illetve akár csapásmérésre is alkalmas eszköz kifejlesztésén dolgoznak. A kisméretű légijárműveket (Micro Air Vehicles – MAV) akár egy repülőgépről, akár a földről is be lehet vetni, azok a rovarokéhoz hasonló szárnyaik segítségével remekül közlekednek csaknem észrevétlenül. A fejlett navigációs technológiának köszönhetően akár bonyolultabb – városi – környezetben is boldogulnak, s akár hetekig is képesek lesben állva video, vagy egyéb jeleket közvetíteni az operátoroknak. A MAV-okat akár vegyi, biológiai vagy nukleáris szenzorokkal is felszerelhetik, így azok a tömegpusztító fegyverek felkutatásában is nagy segítséget nyújthatnak. A repülő robotok leselkedés közben nap-, vagy szélenergiával táplálkoznak, de akár képesek a távvezetékekre is rácsatlakozni. A MAV-ok rajokban is képesek tevékenykedni, így egy nagyobb épület felderítését hamarabb elvégzik. A robbanószerrel felszerelt repülő robotokat pedig miniatűr, repülő orgyilkosként is be lehet vetni. Egyelőre arról nincs információ, hogy mikor állhatnak hadrendbe az első MAV-rajok.
Napcellás szemüveg
A hordozható elektronikus készülékek egyre inkább szerves részév válnak mindennapjainknak, azonban az energiaellátás néha problémákat okozhat. Ilyenkor jön kapóra ez az egyelőre még csak koncepció formájában létező találmány, amely egy divatos napszemüveg lencséit borította be napcellákkal. Az eszköz, amelyről a Planetdamage.com blog számolt be, így éppen azokat a sugarakat hasznosítja, amelyektől megvédi viselője szemét. A szemüveg szárához csatlakozik a vezeték, amellyel feltölthetjük mobiltelefonunkat, vagy médialejátszónkat. Egyelőre még nem tudni, hogy mikor kerülhetnek ezek az okulárék a boltokba, annyi azonban bizonyos, hogy a napelemek rohamos fejlődésének köszönhetően már nem kell rájuk sokat várni.
Hibridautóból áramforrást
Amikor az amerikai Massachusetts államra December 12-én lecsapott egy kegyetlen hóvihar, a környék lakói közül sokan maradtak áram nélkül. A jalopnik.com weboldal értesülései szerint így járt a harvardi John Sweeney is, aki azonban furfangos módszerhez folymaodott. A villamosmérnök végzettségű férfi Toyota Prius hibridautóját hívta segítségül. Egy átalakító segítségével a Prius elektromotorja által termelt egyenáramot váltóárammá alakította, majd rákötötte a járművet otthona villamos hálózatára. Mivel a hibrid úgy működik, hogy a villanymotor akkumulátorainak merülése esetén 30 percenként automatikusan beindítja a robbanómotort, hogy feltöltse a telepeket, Sweeney gond nélkül tudta üzemeltetni hűtőszekrényét, televízióját, a lámpákat és néhány apróbb háztartási eszközt. A trükkös módszer segítségével mintegy 17 kilowattórát lehetett kinyerni a rendszerből, s a pár napos üzem során nem egészen 20 liter benzin elégetésére volt szükség.
Csak legenda a cápák erős harapása
A cápák harapása igencsak gyengécske az oroszlánokéhoz képest, és csupán tűhegyes fogaiknak és pofanagyságuknak köszönhetően képesek átharapni áldozatukat – írják kutatók a Physiological and Biochemical Zoology című amerikai szaklapban.
És ahogy ígértem, a végére itt van a kép:
Számoljátok meg hány emberke van a képen, várjatok egy picit míg vált a kép, ezután pedig számoljátok meg újra!
Ennyi voltam mára, holnap ismét jelentkezem!
Adios
Thimi
Utolsó kommentek